Het tekort aan goed opgeleide gemotiveerde medewerkers is een van de grootste uitdagingen waar werkgevers op dit moment mee te maken hebben. Binnen welk soort bedrijf of branche ik ook kom, met welke manager of directeur ik ook spreek, allemaal lopen ze er tegenaan dat het zo moeilijk is ze te vinden én te behouden.

De arbeidsmarkt wordt er de komende tijd helaas niet beter op. Juist nu het zo lastig is nieuwe medewerkers te vinden is het van het grootste belang je huidige mensen ‘aan je te binden’. Maar hoe doe je dat? Hoe kun jij als werkgever of leidinggevende voorkomen dat ze vertrekken?

Eerst de vraag: Weet jij waaróm (jouw) medewerkers vertrekken? Waarom ze er over nadenken een andere baan te zoeken? Is dat een hoger salaris? Betere arbeidsvoorwaarden? Wat motiveert jouw medewerkers?

De psycholoog Abraham Maslow heeft hiervoor de volgende theorie: Mensen worden gemotiveerd door aspecten één niveau hoger dan het niveau waarop alles voor elkaar is. Een medewerker die in scheiding (Zekerheid) ligt motiveer je bv niet met het aanbieden van een opleiding (Zelfontplooiing), maar eerder met het geven van extra tijd en ruimte om zijn privé situatie het hoofd te kunnen bieden.

Uit onderzoek blijkt dat voor de meeste van ‘je beste mensen’ de onderste lagen van de piramide wel op orde zijn. Voor hen zit de crux in de bovenste lagen. Verbinding, waardering en erkenning blijken de belangrijkste redenen bij de beslissing om te vertrekken.

Jij als leidinggevende hebt dus een cruciale rol! Er wordt wel gezegd: ’Mensen wisselen niet van baan maar van leidinggevende.’ Hoe pak jij dit aan? Hoeveel van onderstaande vragen kun jij positief beantwoorden?

  1. Ik ben geïnteresseerd in mijn medewerkers en laat merken dat ik naar hen luister.
  2. Ik neem feedback serieus en doe wat met de informatie die ik krijg.
  3. Ik ga regelmatig in gesprek met mijn medewerkers over wat ze belangrijk vinden en hoe ze ‘in de wedstrijd’ zitten. Ik weet wat hen motiveert.
  4. Ik weet wat er speelt in mijn team.
  5. Ik zorg voor een goede werksfeer en stimuleer (en ben aanwezig) bij informele momenten buiten het werk om.
  6. Ik geef medewerkers de ruimte en verantwoordelijkheid in de organisatie en uitvoering van hun werk.
  7. Mijn medewerkers mogen fouten maken. Ik zie dit als leermomenten.
  8. Ik daag mijn medewerkers uit om nét iets meer te doen dan ze zelf denken te kunnen.
  9. Ik inspireer mijn medewerkers zich persoonlijk te ontwikkelen door hierin zelf het goede voorbeeld te geven.
  10. Ik ben transparant over mijn ambities en de bedrijfsdoelen.

9 of 10 keer een ‘Ja’? Gefeliciteerd!!! Als je medewerkers al vertrekken zal dit andere redenen hebben. Ga hierover zoveel mogelijk in gesprek. Wat motiveert hen om hun werk te doen? Op welke manier willen ze gewaardeerd worden?

Is de score lager dan je zou willen? En vind je het leuk om, onder het genot van een kop koffie, eens vrijblijvend van gedachten te wisselen en tips te ontvangen over het thema Leiderschap binnen jouw bedrijf? Bel me dan, stuur een berichtje of klik hier om je gegevens achter te laten. Ik neem snel contact met je op om een afspraak te plannen!